Om dit blog goed te kunnen lezen, is het misschien leuk om wat basiskennis te hebben van Supermarkten in Nederland.

Geschiedenis

Supermarkten zijn een geëvalueerde kruidenierszaak. Vroeger mocht je niks zelf pakken uit de winkel. De kruidenier pakte wat jij wilde hebben en de producten werden afgewogen en in een zak gedaan.  In 1948 opende Dirk van den Broek de eerste zelfbedieningswinkel in Amsterdam. In 1952 opende Albert Heijn zijn eerste zelfbedieningszaak, en in 1955 volgde een echte supermarkt met kruidenierswaren, vers vlees en groenten, iets wat echt uniek was voor die tijd.

Streepjescode

Sindsdien is er veel veranderd. In de jaren ’70 is de streepjescode geïntroduceerd. Voor die tijd moesten kassières de prijzen van alle producten uit hun hoofd leren, en zelf intypen op de kassa. Nu haal je de streepjescode langs de kassa en wordt automatisch uitgerekend hoeveel de klant moet betalen. Albert Heijn speelde een grote rol bij de totstandkoming van de streepjescode.

Nu

Tegenwoordig zijn supermarkten niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven. Bijna dagelijks worden er nieuwe filialen geopend of omgebouwd, en er zijn veel vernieuwingen doorgevoerd zoals bijvoorbeeld de zelfscan, waarbij je zelf producten moet scannen en afrekenen bij een betaalpaal en het bestellen van boodschappen via internet. Ook zijn discounters Lidl en Aldi steeds groter aan het worden. Deze discounters verkopen voornamelijk huismerkproducten en de producten liggen niet in schappen, maar in dozen of op pallets.

De grootste supermarkt van Nederland is Albert Heijn (meer informatie over de grootste supermarkt hieronder bij ‘marktaandeel’). Belangrijk om te weten is dat er ook inkoopcombinaties zijn. Dit is een inkoopafdeling van of voor verschillende supermarkten bij elkaar, die samen groot inkopen zodat de prijs uiteindelijk goedkoper is. In Nederland zijn twee grote inkoopcombinaties, namelijk ‘bijeen‘ van C1000 en Jumbo en ‘Superunie‘ van Agrimarkt, BoniCoop, Deen, Dirk, Bas, Digros, DekaMarkt, Em-te, Golff, Hoogvliet, Jan Linders, Nettorama, MCD, Plus, Poiesz, Spar, Vomar en Sanders.

Marktaandeel

In Nederland zijn veel verschillende supermarktformules. In 2010 was Albert Heijn de grootste supermarkt van Nederland, met een marktaandeel van 33.6% gevolgd door C1000 (11.5%) en Jumbo (11%). De supermarkten van de inkoopcombinatie Superunie hebben samen een marktaandeel van 29.6%. Discounters Aldi en Lidl hebben een marktaandeel van 7.9 en 5.6 procent (cijfers van 2010).

Meer informatie over het marktaandeel van Supermarkten in Nederland op Distrifood.

Grote overnames

Op 24 november 2011 maakte Jumbo bekend C1000 over te nemen, waardoor Jumbo nu de tweede grootste supermarkt van Nederland is, met een marktaandeel van bijna 23%. Albert Heijn heeft 750 winkels en Jumbo in combinatie met C1000 in totaal 725 winkels. Eerder al, in 2009, nam Jumbo Super de Boer over. Bijna alle Super de Boer filialen zijn inmiddels een Jumbo of een C1000 geworden. Jumbo wil de C1000 formule wel behouden.

Plaats een reactie